نویسندگان:
سروناز خلیلی1 ، خدیجه خلیلی2 ، راضیه خلیلی3 ، بتول خلیلی4 .1معلم مقطع ابتدایی و آموزگار اسبق بزرگسالان در نهضت سوادآموزی و کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی
2آموزگار بزرگسالان در نهضت سوادآموزی و کارشناس ادبیات فارسی
3معلم مقطع ابتدایی و آموزگار بزرگسالان در نهضت سوادآموزی و کارشناس علوم تربیتی و علوم قرآنی و کارشناس ارشد الهیات
4معلم مقطع ابتدایی و کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی
چکیده فارسی: این پژوهش در پاییز سال ۱۴۰۱ با نمونه ای به حجم ۱۸۸ نفر در کلاس های چهارم و پنجم مدارس دخترانه ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه به صورت میدانی سازماندهی گردید و طی آن با استفاده از ابزار پرسشنامه و مطالعه میدانی به بررسی رابطه بین سازه سلامت روان و مولفه های باور دینی پرداخته شد و داده های مکتسبه با کمک نرم افزار ۱۷SPSS و با روش های آماری ”آزمون همبستگی اسپیرمن ” و ”رگرسیون ” مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج پژوهش در سطح اطمینان ۹۹% بین مولفه هایباور دینی با سازه سلامت روانی در دانش آموزان دختر مقطع چهارم و پنجم پایه ابتدایی ناحیه یک شهرستان ارومیه رابطه آماری معنادار مثبت و مستقیم نشان داد همچنین پژوهش نشان داد که در جامعه آماری مورد بررسی ، تک تک مولفه های باور دینی شامل ”رفتار مذهبی شخصی ” و ”رفتار مذهبی جمعی ” و ”تفکر دینی ” با ”سلامت روان ” رابطه آماری معنادار مثبت و مستقیم دارند