نویسندگان:
سعید مدنی1 ، میثم فاضلی2 ، سیدمحمد نوری3 ، خدیجه خنیفر4 ، هوشنگ خشنود5 ، سیدمجتبی علیزاده منفرد6 .1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران واحد تهران مرکز، ایران
2گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبدانان، ایلام ، ا یران
3گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبدانان، ایلام ، ایران
4گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبدانان، ایلام ، ا یران
5گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبدانان، ایلام ، ا یران
6کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،آموزش و پرورش،ایلام، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش ،بررسی رابطه بین کیفیت تدریس با اشت یاق تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام بود روش پژوهش توص یفی از نوع توصیفی همبستگی بود جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام بود تعداد معلمان ۱۲۵ نفر بود که همه با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند همچنین بر اساس جدول مورگان ۳۷۰ دانش آموز به روش نمونه گیری در هدفمند انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ASES با پایایی ۸۳ / پرسشنامه اشتیاق تحصیلی تدریس با پایایی ۷۹ / و در نهایت پرسشنامه کیفیت تدریس با پایایی ۸۱ /بود که روایی محتوایی این مقیاس ها توسط متخصصان تعلیم و تربیت مورد تایید واقع شد اطلاعات توسط نرم افزار ۲۱spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت جهت تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد : نمره کل خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی با کیفیت تدریس معلمان و مولفه های آن دارای رابطه مثبت و معنی دار بود ۰۱/۰ p>