نویسندگان:
حانیه مددی1 ، مریم یزدانی2 ، فاطمه سلیمانی کیان3 ، سعیده خزایی4 .1دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحددهاقان
2معاون اجرایی دبستان های استان کرمانشاه شهر کرمانشاه
3آموزگار ابتدایی دبستان های استان کرمانشاه، شهر کنگاور
4دبیر مدارس متوسطه استان کرمانشاه ،شهر کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانبود به همین منظور از دانش آموزان دختر متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ ، نمونه ای به حجم ۳۲۴ نفربا روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد متغیرهای پژوهش به وسیله پرسشنامه های،سبک هویت برزونسکی، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید و سلامت عمومی گلدبرگ سنجیده شد، و از معدل ترم اول آزمودنی ها به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد از روش آماری رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام برای تحلیل داده ها استفاده شد نتایج نشان داد که : بین سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت معنادار وجود داشت p <۰/۰۵ بین سبک هویت سردرگم و سلامت روان همبستگی معنادار وجود نداشت و همبستگی سبک هویت سردرگم با پیشرفت تحصیلی منفی معنادار بود p <۰/۰۵ بین سبک های دلبستگی و سلامت روان همبستگی معنادار وجود داشت p <۰/۰۰۱ بدین صورت که با افزایش نمرات سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی، سلامت روان افزایش یافت همبستگی بین سبک های دلبستگی و پیشرفت تحصیلی معنادار نبود همچنین، بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت همبستگی معنادار وجود داشت همبستگی بین سبک دلبستگی ایمن با سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویتهنجاری و تعهد هویت مثبت معنا دار بود p <۰/۰۰۱ همبستگی بین سبک دلبستگی اجتنابی با سبک هویت هنجاری مثبت معنادار p <۰/۰۵ و همبستگی بین سبک دلبستگی دوسوگرا با تعهد هویت منفی معنادار بود p <۰/۰۵