نویسندگان:
جابر مولایی1 ، مهدی محمودی2 ، سیده نرگس میرعالی3 .2استادیار علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
3کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه پیام نور تهران
چکیده فارسی: بازی، طبیعیترین شکل تمایل کودک برای ارتباط با اطراف و اطرافیانش است؛ در حقیقت بازی جزء جداییناپذیر زندگی کودکان است و آمیختگی آن با زندگی کودکان بهقدری آشکار است که گاهی وجود و لزوم آن به علت حضور همیشگیاش، به فراموشی سپرده میشود در همین راستا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر بازیهای آموزشی مونته سوری بر رشد اجتماعی، هوش و خلاقیتکودکان ۳/۵ الی ۴/۵ سال کانال مادر زیرک ایتا صورت گرفت روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظری شیوه گردآوری داده هااز نوع نیمهآزمایشی و طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری موردمطالعه در این تحقیق دو گروه ۲۰ نفره ازکودکان ۳/۵ الی ۴/۵ سال کانال مادر زیرک در پیام رسان ایتا، به روش نمونه گیری غیرتصادفی و به صورت داوطلبانه بود گروه آزمونبه مدت سه ماه بازیهای آموزشی مونته سوری را از طریق فضای مجازی و بهوسیله وسایل ارسال شده برای هر کودک گذراندند برای گردآوری داده ها از آزمون ترسیم آدمک گودیناف جهت بررسی میزان عملکرد ذهنی و هوش، آزمون خلاقیت تورنس کودکان و آزمون رشد اجتماعی وایلند استفاده گردید ضریب پایایی بهدستآمده برای آزمون رشد اجتماعی وایلند ۰/۹۲ و برای آزمون تورنس بین ۰/۷۵ تا ۰/۸۷ و آزمون گودیناف بیش از ۰/۸۶ میباشد جهت تحلیل داده ها تحلیل کوواریانس مورداستفاده قرار گرفت یافتههای این پژوهش نشان داد که بازی مونتهسوری میتواند اثر مثبتی بر ویژگیهای مطلوب روانشناختی مانند هوش، خلاقیت و رشداجتماعی کودکان بگذارد