چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف کشف ملاکهای معلمان دختر درآستانه ازدواج درباره انتخاب همسر انجام شده است. این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. پژوهشگر با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر از معلمان دختر مجرد 18 تا 30 ساله را در شهر تهران شناسایی و مورد مصاحبه قرار داد. همۀ مصاحبهها ضبط شده، سپس با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه به شناسایی دو مضمون اصلی ملاکهای فردی و ملاکهای زمینهای انجامیده است. مضمون ملاکهای فردی دربرگیرندۀ شش مضمون فرعی ملاکهای شخصیتی (مهربان بودن، عصبی نبودن، و ...)، ویژگیهای ظاهری (تناسب اندام، بلندی قد و ...)، ملاکهای سنی (نداشتن فاصله سنی زیاد و ...)، ملاکهای تحصیلی (اهل مطالعه بودن و ...)، ملاکهای اعتقادی (شباهت اعتقادی، پایبندی دینی و ...) و ملاکهای اقتصادی (توانایی تأمین مخارج زندگی، شباهت خانوادهها از نظر اقتصادی و ...) بود. مضمون ملاکهای زمینهای نیز دربرگیرندۀ چهار مضمون فرعی ملاکهای فرهنگی (تشابه قومیتی و ...)، ملاکهای مربوط به خانواده همسر (مشابهبودن خانوادهها و ...)، ملاکهای ارزشی (همسانی در ارزشهای اصلی و...) و ملاکهای سیاسی (پایبندی به نظام و ...) بود. یافتههای به دست آمده، از طریق آشکارسازی ملاکهای مدنظر معلمان دختر مجرد برای انتخاب همسر و ازدواج، علاوه بر افزایش بینش نسبت به ملاکهای ازدواج در معلمان دختر مجرد، زمینه را برای تدوین برنامههای اصلاحی با هدف بهبود ملاکهای ازدواج این گروه و هماهنگسازی آنها با واقعیتهای موجود و همچنین تسریع روند ازدواج در آنها فراهم کرده است.
Mate Selection Criteria among Single Female Teachers: A Qualitative Study
English Abstract: This research set out to find out the mate selection criteria among single female teachers. This qualitative study was carried out via thematic analysis approach. Using purposive sampling method, 15 single female teachers aged 18 to 30 years old were identified in Tehran and fifteen semi-structured interviews were conducted. The interviews were recorded, transcribed and then were analyzed using the thematic analysis method. Data analysis resulted in identifying two main categories of individual criteria with six subcategories (personality, appearance, age, education, religious and economic criteria) and background criteria with four subcategories (cultural and political criteria, values, criteria related to the spouse's family). The findings of the study can improve the insight of single female teachers into marriage criteria and pave the way for accelerating the process of marriage.
Keywords: criterion , mate selection , single teachers , qualitative research .