نویسندگان:
سهیلا پیرنمائی1 ، مهوش کلانتر هرمزی2 ، مهتاب مروجی3 .2کارشناسی ارشد بالینی واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
3گروه روانشناسی، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شفقت به خود بر افسردگی و شرم دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون استفاده شده است زیرا امکان کنترل و دستکاری متغیرها بطور کامل وجود ندارد و از نظر هدف کاربردی میباشد درمورد روش گردآوری داده ها پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل است روش نمونه گیری در تحقیق حاضر به روش در دسترس بوده است بر این اساس تعداد ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل دسته بندی شد به منظور جمع آوری داده های آماری از پرسشنامه استفادهشده است در این پژوهش از پرسشنامه شرم کوهن و همکاران ۲۰۱۱ و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شدهاست یافته های پوهش نشان دادند که هآموزش شفقت به خود بر افسردگی دانشجویان علوم پزشکی تاثیر دارد وآموزش شفقت به خود بر شرم دانشجویان علوم پزشکی تاثیر دارد