نویسندگان:
حمیدرضا عبدلی قهی1 ، محسن هادی نیا2 ، امیرحسین اجنوردی3 ، مجید عارفخانی4 .2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی مرکز علامه طباطبایی سبزوار
3دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی مرکز علامه طباطبایی سبزوار
4دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی مرکز علامه طباطبایی سبزوار
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی اسلامی بر سرمایه روانشناختی و شادکامی دانش آموزان پسرمقطع ابتدایی انجام شده است جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر سبزوار که در سال تحصیلی ۱۴۰۲۱۴۰۱ در این پایه مشغول به تحصیل بودند نمونه پژوهش از بین دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر سبزوار انتخاب شدند تعداد ۳۰ نفر ۱۵ نفر گروه کنترل و ۱۵ نفر گروه آزمایش که در یکسال تحصیلی داشتند به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده بودند روش نمونه گیری به کار رفته به صورت در دسترس بود برای انتخاب نمونه ابتدا دو مدرسه در شهر سبزوار و سپس دو کلاس از دانش آموزان پایه پنجم ابتدای این مدارس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و این دو کلاس به صورت تصادفی در گروه هایآزمایش و کنترل قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد ۱۹۹۵ و پرسشنامه سرمایهروانشناختی لوتانز ۲۰۰۷ بود در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، براساس آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی آمار استنباطی واریانس چندگانه و کوواریانس از نرم افزار SPSS استفاده گردید نتایج بهدستآمده نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل بهطورکلی از لحاظ نمرات شادکامی F=۰,۲۷۵ و سرمایه روانشناختی F=۰,۵۱۷ تفاوت معنادار وجود دارد