چکیده فارسی: استعدادیابی از دیرباز مورد توجه روانشناسان، مدیران مدارس و اولیا قرار داشته است به طوری که امروزه در سراسر جهان به موضوعی داغ در علوم مختلف ازجمله مدیریت، انتخاب رشته، انتخاب شغل، استعدادیابیورزشی تبدیل شده است از این روی هدایت و راهنمایی دانش آموزان برحسب استعداد آنان بسیار مهم است به همین منظور این پژوهش ارتقا و رشد روشهای استعدادیابی در آموزش پرورش انجام شد پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مداراس دولتی و استعداد درخشان تشکیل دادند نمونه گیری نیز از نوع خوشهای تصادفی بود در نهایت ۶۰ دانش آموز ۳۰ نفر مدارس عادی، ۳۰ نفر مدارس استعداد درخشان انتخاب شدند نتایج نشان داد در مولفه ی هوش دانش آموزان مدارس استعداد درخشان در هوش کلامی زبانی، تصویری فضایی، منطقی ریاضی، هوش طبیعت گرا، هوش هستیگرانمرات بالاتری نسبت به دانش آموزان مدارس عادی کسب کردند و در هوش درون فردی، هوش موسیقیایی،هوش حرکتی جنیشی، هوش اخلاقی و هوش میان فردی، تفاوت میانگینها، معنادار نیست