نویسندگان:
سیده مهسا باقری1 ، مرجان شفیعی2 .2تفسیر و علوم قرآنی ، موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان
چکیده فارسی: هدف این پژوهش ، بررسی تطبیقی آفرینش زن از دیدگاه صاحبان المنار است روش این پژوهش ، توصینی تحلیلی و مقایسه ای است ، و روش گرد آوری اطلاعات، کتابخانه ای است که با استفاده از منابع مکتوب و الکترونیکی انجام یافته است برخی می پنداشتند که آفرینش زن، فروتر از مرد و طفیلی اوست ولی در باور بسیاری از مفسران هیچ فرقی میان آفرینش زن و مرد وجود ندارد از دیدگاه اسلام زن و مرد در انسانیت برابرند و از یک گوهر وجودی خلق شده اند و چون مبدا فاعلی همه ی آنها خدای یگانه و یکتاست ؛ و هر دو شخصیتی شایسته و رسالتی الهی دارند که می توانند با پیمودن مدارج کمال به مراتب عالی انسانیت بار یابند و مصداق تحقق فلسفه خلقت یعنی جانشینی خدا گردند، و هیچ مزیتی برای مرد نسبت به زن در اصل آفرینش نیست در مکتب اسلام، زن، در انسانیت و اصل خلقت بدون هیچ تفاوتی همانند مرد است »متبادر از لفظ »نفس «، عبارت از ماهیت و حقیقتی است که بواسطه ی آن انسان از سایر موجودات متمایز می گردد این که قرآن می فرماید: »همه ی مردم از نفس واحد بوجود آمدهاند«، یعنی جملگی زن و مرد در انسانیت همسان و برابرند برخی از مفسران شیعه و اهل سنت این دیدگاه را پذیرفته و آیات را بر این اساس تفسیر کرده اند