نویسندگان:
فاطمه عظیمی1 ، مریم خضرزاده2 ، فیضه غفاری3 ، سودابه ابنار4 ، مرضیه محمدپور5 .2آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
3آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
4آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
5آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: جا انداختن کلمات موقع نوشتن املا، جا انداختن دندانه حروف، خوب نشنیدن کلمات یا به خاطر نیاوردن طرزنوشتن کلمات ازجمله موارد رایج مشکل املا در دانش آموزان دبستانی هستند والدین معمولا برای رفع اینمشکل دچار چالش میشوند و اغلب روشهایی با کارایی پایین را استفاده میکنند که نه تنها به بهبود شرایط کمک نمیکند بلکه ممکن است باعث افت تحصیلی و دلزدگی کودک شود هدف پژوهش حاضر بررسی علل اختلالات دانش آموزان در درس املای فارسی موردمطالعه: مدارس ابتدایی شهرستان شوط بود املاء یا هجی کردن از جایگاه ویژه ای در برنامه درسی برخوردار است زیرا در این درس به دانش آموزان فرصت داده میشود تا بتوانند به یکدست نوشت معیار و استاندارد برسند و از این طریق الگوسازی کنند و تولیدهای دیگر خود را به کمک آن ضابطه مند سازند در ادامه راهکارهایی جهت رفع این مشکل ارائه شد در پایان هم پیشنهادهایی جهتبرخورد با این اختلال ارائه شده که امید است مورداستفاده همکاران گرامی قرار گیرد