نویسندگان:
محمدجواد زاهدی1 ، مرضیه پروانه2 ، کریم افشارنیا3 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3استادیار مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده فارسی: انگیزه تحصیلی یکی از ملزومات یادگیری به حساب می آید و چیزی است که به رفتار شدت و جهت می بخشد و در حفظ تداوم آن با یادگیرنده کمک می کند هدف از این مطالعه ، بررسی ارتباط میان انگیزش تحصیلی با تعلل ورزی دانش آموزان دختر مقطع متوسط ناحبه ۴ شهرستان اهواز انجام شد می باشد نتایج مطالعه نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معکوس معنادار وجود دارد ۴۵/۰ r= بدین معنی که دانش آموزانی که از انگیزش تحصیلی پایین تری برخوردارند، تعلل ورزیتحصیلی بیشتری را داشتند بنابراین با توجه به اینکه پیشرفت کودکان در مدرسه و در بزرگسالی نه تنها به توانایی های آنان بلکه به انگیزش ، نگرش و سایر مسائلی که در موفقیت دخالت دارند بستگی دارد، هرگاه عوامل برانگیزاننده برای دانش آموزان مهیا شوند، سطح یادگیری بالا رفته ، به همان نسبت ، میزان تعلل ورزی کاهش و میزان موفقیت افزایش می یابد تشویق و انگیزش رابطه ای تنگاتنگ داشته ، تقویت کننده های مثبت عوامل ارضای انگیزاننده ها به شمار می آیند در این زمینه دست اندرکاران تعلیم و تربیت باید برای کاهش تعلل ورزی تحصیلی و ایجاد هویت توفیق در دانش آموزان اهتمام ورزند