نویسندگان:
بهروز بهزادی فر1 ، مریم کاشانی زاده2 ، نبی اله ایدر3 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
3دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی روش های تدریس فراشناخت و همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آمزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان اهواز در درس علوم تجربی می باشد در این تحقیق دو کلاس ۳۰ نفره از کل دانش آموزان بصورت تصادفی ساده انتخاب شد جهت پیشرفت تحصیلی آنان نیز اختلاف نمره پیش آزمون و پس آزمون در هر کدام از کلاس هاملاک ارزیابی قرار گرفت برای تحلیل داده ها نیز از آزمون t گروههای مستقل استفاده شده است در مقایسه میانگین های دو گروه دانش آموزان قوی و متوسط و با توجه به دو روش تدریس فراشناخت و همیاری نشان داد که روش تدریس همیاری نسبت به روش تدریس فراشناخت اثربخشی بیشتری بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته است