نویسندگان:
محمدمهدی مظفری1 ، فائزه حجتی2 ، حامد انصاری3 ، جواد ایرانپور4 ، سمیه رشیدی5 ، رقیه عباسپور6 .2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شوط
3آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شوط
4آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شوط
5آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شوط
6آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان چالدران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان و سهم تاثیر محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در ایجاد مهارتهای اجتماعی دردانش آموزان است این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزء پژوهشهای توصیفی از نوع تحلیل محتوا است جامعه آماری آن را کل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی چاپ ۱۳۹۵ تشکیل میدهد که با استفاده از روش تمامشماری کل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد یافته هایپژوهش عبارت بودند از اینکه در کتاب های مطالعات اجتماعی پنجم توجه یکسانی به مفاهیم مربوط به مهارتهای اجتماعی نشده است به طوری که از مجموع ۲۵۸ واحد ضبط شده در زمینه مهارتهای اجتماعی ۲۸ واحد ۳۲% مربوط به مهارت مقابله ای، ۱۵واحد ۱۷% مربوط به مهارت خودگردانی و۲۰ واحد ۲۳% مربوط به مهارت جرات ورزی ۲۵ واحد ۲۸% مربوط به مهارتارتباطی می باشد