نویسندگان:
کبری پورعبدالله1 ، سیده سوده حیدری2 ، مریم نادری3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
3استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
چکیده فارسی: مشارکت والدین در همه ی پایه های تحصیلی حائز اهمیت است اما در پایه اول ابتدایی این مشارکت به خصوص در فعالیت های آموزشی و زبان آموزی اهمیت بیشتری پیدا می کند درنتیجه یکی از اموری که نیاز است والدین در آن با معلم مشارکت داشته باشند تا بتوانند زمینه های انگیزه تحصیلی خود و فرزندانشان را فراهم کنند، آموزش زبان آموزی است چرا که اهمیت سواد خواندن و نوشتن در دانش آموزان پایه اول تا آنجا است که والدین ناگزیر به تلاش و مشارکت در این امر می پردازند از این رو والدین برای به ثمرنشاندن این تلاش ، نیازمند اطلاعات کلیدی، تخصصی و آموزش هستند تا از این طریق بهتر بتوانند به پیشرفت تحصیلی فرزندان خویش کمک کنند با توجه به اینکه نوع و کیفیت مشارکت والدین نقش به سزایی در تحول تحصیلی و پیشرفت دانش آموزان اول ابتدایی دارد لذا این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش مشارکت والدین بر پیشرفت مهارت زبان آموزی دانش آموزان اول ابتدایی با بهره گیری از روش تحقیق کتابخانه ای تدوین یافته است نتایج اکثر مطالعات انجام شده در سال های اخیر نشان داده است که مشارکت والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان همبستگی معناداری دارد و به طور کلی مشارکت والدین تاثیر مثبت بر عملکردتحصیلی ، انگیزش تحصیلی ، مهارت های زبان آموزی و درک ریاضی دانش آموزان دارد