نویسندگان:
عطیه رنگچی طهرانی1 ، رضا قربانی2 ، سهیلا تقی زاده3 .2دانشجوی ارشد زبان و ادبیات فارسی گرایش آموزش زبان فارسی برای فارسی زبانان، دبیر ادبیات فارسی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
3آموزگار، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: درس ادبیات فارسی یکی از مهمترین دروس دانش آموزان در طی دوران تحصیل آنها میباشد این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از محبوبیت بیشتری برخوردار است هدف از این مقاله بررسی تاثیر ادبیات فارسی به عنوان مادر سایر علوم و درواقع زیربنای ساختمان عظیم علمی در پیشرفت سایر دروس پرداخته شده است در این مقاله به نقش مهارتهای زبانی به ویژه مهارت خواندن و نوشتن به عنوانمهمترین مولفه های ادبیات در تقویت قدرت فهم و درک به منظور یاددهی و یادگیری بهتر اشاره شده است نگارنده به تاثیر شعر، تمثیل، طنز، داستان، نمایش و به عنوان ادبیات در تلطیف روح و روان و شکل دهیشخصیت آدمی و چگونگی تعامل وی باهم نوعان در نظام روابط و مراودات اجتماعی و بهبود و اصلاح آن واصول مناسب آموزش و یادگیری تاکید نموده است این نوشتار که بر اساس روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته به نقش زیان و ادبیات فارسی در پیشرفت سایر دروس اشاره شده چراکه در حقیقت این ادبیات است که اگر در جایگاه خویش از آن بهره بگیریم بدون تردید رافع خیلی از موانع و مشکلات سر راه تحصیل و تعلیم در آموزش وپرورش خواهد بود