چکیده فارسی: سواد بدنی به انگیزه ، اعتماد، توان بدنی ، سطح دانش و ادراکی اطلاق می شود که افراد به دنبال توسعه آن در طول زندگی خود، به منظور حفظ فعالیت بدنی در سطح مناسب هستند هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ۶ هفته برنامه ورزشی منتخب بر سواد بدنی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ۸ تا ۱۲ سال مبتلا به اضافه وزن بود روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده از مدارس ابتدایی دخترانه منطقه ۱۵ شهرتهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره تجربی و شاهد قرار گرفتند گروه تجربی طی ۱۲ جلسه ۱ساعته به مدت ۶ هفته به تمرین فعالیت ورزشی منتخب پرداختند اما گروه شاهد در این مدت فعالیتی انجام ندادند قبل و بعد از مداخله ها مقیاس پرسشنامه سواد بدنی توسط آزمودنیها تکمیل و وضعیت ترکیب بدنی قد، وزن شاخص توده بدنی اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح خطای ۰۵/۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته های پژوهش حاکی از افزایش معنادار سطح سواد بدنی و کاهش معنادار وزن بدن و شاخص توده بدنی بود بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فعالیت ورزشی منتخب در بهبود سواد بدنی و ترکیب بدن وزن و شاخص توده بدنی دانش آموزان موثر بوده است