نویسندگان:
سروش فتحی1 ، کبری جعفری2 ، سارا جعفری3 ، حسن جعفری4 ، لیلا جعفری5 .2کارشناسی علوم تربیتی، آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
3کارشناسی علوم تربیتی، آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
4کارشناسی علوم تربیتی، آموزگار ابتدایی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
5کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دبیر علوم اجتماعی، آموزش وپرورش شهرستان شوط، ارومیه، ایران
چکیده فارسی: یکی از شروط لازم برای تحقق هدفهای نظام تعلیم و تربیت دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرآیندیاددهی_یادگیری است و این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت مییابد که خود آنها در شناخت مشکلات فعالشوند و در جهت رفع موانع به طور آگاهانه قدم بردارند منظور و هدف از اقدام پژوهی بررسی راه های گوناگون ممکن برای تغییر وضعیت نامطلوب موجود توسط معلمان درگیر در آن مساله در محیط کلاس و آموزشگاه با در نظر گرفتن مراحل ساده می باشد هدف از اقدام پژوهی و پژوهش های آموزشی، توصیف شرایط یا پدیده های مربوط به نظام آموزشی می باشد با استفاده از اقدام پژوهی می توان موقعیت های مربوط به اقدام ها و عملیات آموزشی را مشخص کرد و در بهبود آن کوشید در اقدام پژوهی، هدف معلم پی بردن به روابط پدیده ها و یا به اصطلاح متغیرها است و از همه مهم تر، بررسی موضوعاتی است که معلم در محیط کلاس و در حیطه تدریس با آن ها درگیر است و می خواهد پاسخشان را به صورت علمی و از راه پژوهش بیابد پس ایجاد تغییر، تعدیل یا اصلاح در وضعیت موجود هدف عمده در اقدام پژوهشی است لذا جایگاه اقدام پژوهی آموزش و پرورش به منظورافزایش مهارت و صلاحیت پژوهندگی معلمان به خصوص معلمان ابتدایی به عنوان یک نیاز و ضرورتاحساس میشود در این مقاله به معرفی و توصیف اقدام پژوهی برای بالا بردن صلاحیتهای حرفه ای معلمانپرداخته خواهد شد به طور خلاصه به کارگیری این رویکرد میتواند زمینه را برای اصلاح و ارتقاء سطحیادگیری دانش آموزان، برنامه های آموزشی، روشهای تدریس، روشهای یاددهی_یادگیری و توسعه صلاحیتهای حرفه ای مغفول در معلمان مهیا نماید