چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدائی در درس فارسی انجام شده است این تحقیق یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیل شده بود جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان مقطع ابتدائی، پایه دوم دبستان شهرستان چالوس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ تشکیل دادند که تعداد ۳۰ نفر از آنان با روش خوشه ای چند مرحله بصورت تصادفی انتخاب شدند نتایج حاکی از اثربخشی بازی های آموزشی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدائی در درس فارسی، مهارت خواندن و نوشتن و در درک کلمات و تصاویر بود؛ همچنین تاثیر بازیهای آموزشی بر درک کلمات و واژگان و یادآوری مطالب معنادار بوده و موجب افزایش درک کلمات و یادآوری مطالب در آنها شده است؛ عاوه براین، بازیهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدائی در درس فارسی تاثیر دارد و لذا زمانی که دانش آموزان بازیهای آموزشی را دریافت می کنند، مهارتهای خوانداری و نوشتاری آنها بهبود می یابد، مطالب را بهتر به یاد می آورند و درک کلمات و واژگان بهتری را تجربه می کنند