نویسندگان:
الهه خوشنویس1 ، زهره رستمی2 ، مهسا یاسمی3 ، کوثر خانی خرابانه4 .2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، پردیس دانشگاه امام جعفر صادق ص
3دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، پردیس دانشگاه امام جعفر صادق ص
4دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، پردیس دانشگاه امام جعفر صادق ص
چکیده فارسی: رنگها و تصاویر زیبا یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار و ادراک انسان است که این ویژگی باعث نقشقابل توجه آن در طراحی فضاهای مختلف میشود رنگ زرد، ازجمله رنگهایی است که برای آن در قرآن وروایات، صفاتی نظیر سرور آفرینی تسهیل کسب ثروت و تسهیل کسب علم یادشده است همچنین نتایج تحقیقات بیان میدارد که رنگ زرد، رنگی نیروبخش ضد خستگی و محرک ذهنی و هوشی است که شدیدا موجب تقویت فکر انسان میشود بر این اساس در این پژوهش چگونگی و کم و کیف تاثیرگذاری رنگ زرد بر کسب علم و یادگیری دانش آموزان پایه اول ابتدایی موردبررسی قرارگرفته است برای این کار از آزمون t زوجی استفاده شده است هدف از این آزمون، پاسخگویی به این سوال است که آیا استفاده از رنگها و تصاویر در فضاهای آموزشی بر ارتقاء یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی موثر میباشد برای این مهم نمرات سه درسریاضی، علوم و فارسی دانش آموزان طی ترماول قبل از استفاده از تصاویر و رنگ زرد در کلاس و ترم دومبعد از استفاده از تصاویر و رنگ زرد در کلاس مورد مقایسه تطبیقی قرارگرفته است تعیین نمونه به دلایل عدم امکان تغییرات به ۲۸ دانش آموز یک کلاس شده است طبق یافته های حاصل از این تحقیق بین نمرات ترم اول و دوم دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سه درس ریاضی، فارسی و علوم در سطح ۰/۰۵ تفاوتمعناداری مشاهده شد و لذا با اطمینان ۹۵ میتوان گفت استفاده از تصاویر مختلف و رنگ زرد در کلاس درسموجب بهبود یادگیری دانش آموزان پایه اول ابتدایی شده است