نویسندگان:
وجهالله قربانیزاده1 ، سیدوحید جوادی2 ، محمدحسن غنی فر3 ، فاطمه شهابی زاده4 .2دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: هدف: این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعلق به مدرسه در دانشآموزان بود روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری ۳ماهه اجرا شد از بین مدارس متوسطه دوم شهر بیرجند یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و بااستفاده از نرم افزار G Power حجم نمونه ۵۲ نفر در نظر گرفته شد و دانش آموزان به طور تصادفی در دوگروه قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تعلق به مدرسه بری، بتی و وات ۲۰۰۴ وپرتکل آموزش اکت هیز، استروسال و ویلسون ۲۰۰۰ بود داده ها با تحلیل واریانس انداره گیری مکرر با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شدند یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش اکت باعث افزایش سطح تعلق به مدرسه دانشآموزان نسبت به گروه کنترل شد p<۰/۰۰۱ همچنین تاثیرگذاری آموزش اکت در طول زمان برای تعلق به مدرسه معنی دار بوده است p<۰/۰۰۱ نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذاری آموزش اکت میتوان از این رویکرد جهت افزایش سطح تعلق بهمدرسه دانش آموزان استفاده کرد