نویسندگان:
رضا پارسای1 ، جواد خداشاهی2 ، راضیه زرقانی3 ، موسی صالحی مرام4 .2معلم مقطع ابتدایی و کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی
3معلم مقطع ابتدایی و کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی
4دانشجو و کارشناس رشته آموزگار ابتدایی
چکیده فارسی: هر این مطالعه به بررسی تاثیر یک برنامه آموزش واژگان چندوجهی بر یادگیری واژگان دانش آموزان کلاس اول پرداخت اثرات گوش دادن به توضیح کلمه ضبط شده نیز مورد بررسی قرار گرفت عملکرد آنها با ده کلمه دیگر با توضیح کلمه ضبطشده و با ده کلمه کنترل غیرقابل توضیح مقایسه شد به عنوان کل گروه، دانش آموزان معانی کلمات بیشتری را زمانی کهفعالیت اضافی گوش دادن به توضیح کلمه ضبط شده قبل از آن انجام می شد، نسبت به زمانی که دانش آموزان کلمات جدیدرا صرفا در برنامه واژگان تمرین می کردند، یاد گرفتند زمانی که دانش آموزان به دو دسته خوانندگان کم ماهر و با مهارت ترتقسیم شدند، بر خلاف خوانندگان کم مهارت که الگوی یادگیری کل گروه را تقلید می کردند، خوانندگان ماهر به میزانقابلتوجهی معانی کلمات بیشتری را تنها زمانی یاد گرفتند که دانش آموزان به معانی کلمات ضبطشده گوش دادند و آنها راتمرین کردند کلمات در برنامه واژگان این تحقیق نشان می دهد که صرف نظر از سطوح خواندن کنونی، خوانندگان جوانممکن است بیشترین سود را زمانی ببرند که یک برنامه واژگان با توضیحات کلمه هدف بارگذاری شود این مطالعه به درکما کمک می کند که چگونه فناوری برنامه چندوجهی می تواند برای یادگیری واژگان دانش آموزان با توانایی های خواندنمتنوع مفید باشد