نویسندگان:
مرتضی جوکار1 ، مهران سلیمانی2 ، آرش عیسی زاده3 .2دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد،ارومیه، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضرتحت عنوان بررسی وتاثیر موسیقی برسلامت روان دانشجویان دانشگاه پیام نوربوشهر از دیدگاه اسلام وروانشناسی برروی نمونهای شامل ۱۰۰ نفرازدانشجویان که به صورت تصادفی انتخاب شدند اجرا گردید برای جمع آوری اطلاعات روش های مختلفی وجود دارد کهمی توان گفت از بهترین روش ها، پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ ۱۹۷۲ فرم ۱۲ سوالی General Health Questionnaire GHQ ۱۲ این پرسشنامه سلامت عمومی توسط گلدبرگ ۱۹۷۲ به منظور سنجش سلامت عمومی در دانشجویانطراحی و تدوین شده است و در ایران توسط یعقوبی و همکاران ۱۳۹۱ اعتباریابی شده است این پرسشنامه دارای ۱۲ سوال و دو مولفه نشانههای سلامت روانی مثبت و نشانه های اختلال روانی می باشد و بر اساس طیف چهار گزینه ای لیکرت می باشد سرمد وهمکاران، ۱۳۹۰ پایایی پرسشنامه سلامت عمومی از روش آلفای کرونباخ بالای ۷۰ صدم به دست آمده است وداده های حاصله با نرم افزارSpss تحلیل شد که درادامه مد نظر قرار می گیرد فرضیه های تحقیق عبارت بود از:فرضیه ۱ : بین موسیقی و سلامت روانی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد در این فرضیه که بین استفاده موسیقی در دانشجویان وآرامش روحی و روانی آنان رابطه ی معنی دار وجود دارد ، تایید می گردد فرضیه ۲ : بین موسیقی و ضریب هوشی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد ضریب همبستگی پیرسون بیانگر رابطه بسیار ضعیف ومعکوس بین متغیر میزان آموزش موسیقی به کودکان و ضریب هوشی آنان می باشد اما این رابطه معنی دار نیست رد می شود فرضیه ۳ : بین موسیقی و اعتقادات مذهبی رابطه معنی داری وجود دارد فرضیه ی تحقیق که بین میزان تاثیر موسیقی در دانشجویان واعتقادات مذهبی آنان رابطه ی معنی داری وجود دارد تایید می شود فرضیه ۴ : بین موسیقی و خلاقیت دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد تایید می شود