نویسندگان:
جواد هاشمی1 ، سیدزهرا امامی مویدی2 .2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی رشت ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه بین خشونت در کلیپهای مجازی، تکانشگری و دشواری در تنظیم هیجان با باورهای غیر منطقی انجام شد روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقاطع دبیرستان دوره دوم رشت در سال ۱۴۰۰ است ۱۵۰ نفر از دانش اموزان دختر و پسر، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند برای گردآوری داده ها پر پرسشنامه پرخاشگری AGQ، پرسشنامه تکانشگری بارت، پرسشنامه باورهای غیر منطقی اهواز و نیز راهبردهای تنظیم هیجان توسط گراس و جان ۲۰۱۳ به کار برده شد برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و همچنین از روش رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد نتایج نشان داد که بین تنظیم هیجانی، تکاشنگری و خشونت با باورهای غیر منطقی رابطه معناداری وجود داشت همچنین ضریب رگرسیون نشان داد که متغیرهای تنظیم هیجانی، تکانشگری و خشونت به طور معناداری قادر به پیش بینی باورهای غیر منطقی دانش آموزان بودند P<۰/۰۰۱ با توجه به نتایج به دست آمده می توان برای بهبود باورای غیر منطقی دانش آموزان از آموزش راهبردهای تنظیم هیجان، کنترل تکانشگری و خشونت سود جست