نویسندگان:
عـلی جسارتی1 ، آزیتا پروانه2 ، کیومرث محمدبیگی3 .2فوق لیسانس قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور قم
3فوق لیسانس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه پیام نور همدان
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهارت های حرفه ای معلمان با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطهدوم شهرستان گیلانغرب می باشد این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و همبستگی می باشد، جامعه آماری این پژوهش کلیهدانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان گیلانغرب میباشد که تعداد کل آنها برابر با ۳۳۵۰ نفر می باشد، که بااستفاده از جدول مورگان ۳۴۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهمهارت های حرفه ای حاجی زاده ۱۳۹۰ و پرسشنامه برسو و همکاران ۱۹۹۷ می باشند پس از گردآوری اطلاعات با استفادهاز نرم افزار Spss نتایج پژوهش بدست آمد یافته های پژوهش نشان داد که بین مهارت های حرفه ای معلمان با فرسودگیتحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معکوس دارد، همچنین زیرمقیاس های روش تدریس، تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشیو ارزشیابی با فرسودگی تحصیلی رابطه ای منفی و معکوس دارد یعنی هرچه میزان این زیرمقیاس ها کمتر باشد پسفرسودگی تحصیلی دانش آموزان بیشتر خواهد بود