نویسندگان:
احمد بخارایی1 ، محمد دهقانی تفتی2 ، علی نظری3 ، محمدحسن اسلامی نژاد4 ، محمد حسین آخوندی ابراهیم آبادی5 ، سجاد دهقانی اشکذری6 .2کارشناسی پیوسته، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاکنژاد یزد، ایران
3استاد، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
4کارشناسی پیوسته، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاکنژاد یزد، ایران
5کارشناسی پیوسته، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاکنژاد یزد، ایران
6کارشناسی پیوسته، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاکنژاد یزد، ایران
چکیده فارسی: گسترس روز افزون استفاده از فضای مجازی از یک طرف و مجازی شدن مدارس به دلیل کرونا از طرف دیگر، دانشآموزان دوره ابتدایی را بیشتر در معرض آسیب های فضای مجازی قرار داده است و با توجه به این که در کشور ما،کتاب ها جایگاه و اهمیت ویژه ای دارند و بسیاری از مفاهیم از طریق کتاب ها آموزش داده می شوند، یکی از مفاهیمیکه باید از این طریق آموزش بدهیم، آسیب های فضای مجازی هستند هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتاب هایدرسی دوره ابتدایی با توجه به مولفه های آسیب های فضای مجازی بوده است روش مورد استفاده در پژوهش حاضر،تحلیل محتوای توصیفی بوده است و برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از روش مطالعات کتابخانه ای بهره گرفته شدهاست تمامی کتب درسی ابتدایی تالیف سال ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ به عنوان نمونه انتخاب شده اند نتایج تجزیه و تحلیل حاکی از آن بوده است که دردوره ابتدایی بسیار کم به این موضوع پرداخته شده است بدین صورت که سهم کتاب های ششمازبقیه پایه هابیشتر بوده و با ۷ مورد بیش از نیمی ازموارد یافت شده را شامل شده است و عدم تعادل درپایه های دورهابتدایی کاملا مشهود بوده است درکل باتوجه به اهمیتی که فضای مجازی خصوصا در دوران کنونی پیدا کرده است،در کتب درسی خیلی کم به این پدیده پرداخته شده است و باید در کتب درسی ابتدایی توجه خیلی بیشتری به اینمهم داشت