نویسندگان:
عباس خورشیدی1 ، فاطمه ایزدپناه2 .2کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف از این پژوهش، بررسی راهکارهای تقویت حافظه کاری در کودکان سندرم داون با تمرکز بر توانبخشی شناخت یاست مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مروری مفهومی بوده و بخش هایی از چند کتاب و ۵۰ مقاله به زبان فارسی وانگلیسی برای مطالعه، بررسی و انتخاب شدند مقالاتی که مرتبط با تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری افراد سندرمداون نبودند، حذف گشته و در نهایت ۴۰ پژوهش فارسی و انگلیسی در این مقاله تلخیص و گزارش شده است یافته ها :مطالعه کتب و مقالات در زمینه توانبخشی شناختی نشان دادند که این رویکرد بر بهبودی بسیاری از اختلالات عصب تحولیموثر می باشد نتیجه گیری: استفاده از یافته های علوم شناخت ی از جمله توانبخشی شناختی در حوزه تعلیم و تربیتکودکان استثنایی امری کاملا ضروری است اما بین تحقیق تا عمل فاصله زیادی وجود دارد در زمینه تا ثیر توانبخشی شناختیبر بهبود اختلالات عصب تحولی، پژوهش ها در زمینه کم توانی ذهنی بسیار اندک و انگشت شمار بوده و نیازمند مطالعاتعمیق تر و بیشتری در کشور هستیم پیشنهاد می گردد از ظرفیت های توانبخشی شناختی در تقویت کارکردهای اجراییبویژه در کودکان سندرم داون در مدارس کشور بیشتر استفاده گردد