نویسندگان:
حسین ذوالفقاری1 ، مهسا امیری کار2 ، علی خادمی3 .2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3دکتری روانشناسی بالینی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و کاهش علایم اختلال اضطراباجتماعی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی ارومیه مبتلا به اضطراب اجتماعی جسمانی انجام شده است این تحقیق آزمایشی بودهو به صورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی است نمونه تحقیق از ۳۰ نفر دانش آموز دختر مقطع راهنمایی شهرستان ارومیه که مبتلا به اضطراب اجتماعی بودند تشکیل شده و ازروش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند هر گروهشامل ۱۵ نفر بود روش پذیرش و تعهد درمانی استفاده شده در گروه آزمایشی طی دو ماه و هفته ای دوبار اجرا شد ابزارهای مورداستفاده در این تحقیق شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی PWB و پرسشنامه اضطراب اجتماعی SPIN بودند در این پژوهشاز روش تحلیل کوواریانس جهت آزمون فرضیه ها استفاده شد نتایج نشان داد که روش درمان پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختیو کم کردن علایم اختلال اضطراب اجتماعی موثر بوده است در نتیجه می توان از روش پذیرش و تعهد در کنار سایر روش ها برایدرمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده کرد