نویسندگان:
محمدحسن شربتیان1 ، طاهره ترکاشوند2 ، فرنگیس قیصری گودرزی3 ، زهرا باقری4 .2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
4گروه علوم روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
چکیده فارسی: در سیستم آموزشی دنیای امروز مدارس مهم ترین منبع کسب دانش، ارتقا استعداد و بینش در افراد به ویژه در دانش آموزانبه حساب می آید که مورد توجه دولت مردان، متخصصان بهداشت روان و مشاوران قرار گرفته است مطالعه حاضر با هدفتعیین رابطه سرزندگی تحصیلی و خودشکوفایی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجامشد روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهربروجرد که ۳۷۰۰ نفر می باشند، انتخاب شدند و از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای، طبقه ای خوشه ای۳۶۰ نفر انتخاب شدند ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس AMO, ۱۹۷۰سرزندگی تحصیلی دهقانی و چاری زاده ۱۳۹۱ خودشکوفایی اهواز ASAI بود اطلاعات به دست آمده با استفاده ازرگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شد نتایج نشان داد بین سر زندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفتتحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد بین خودشکوفایی با انگیزه پیشرفتتحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم رابطه مثبت و معنادار وجود دارد بر اساس سرزندگی تحصیلی وخودشکوفایی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم، می توان انگیزه پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کرد