نویسندگان:
طیبه تازیکی1 ، هاجر محمدی بد2 ، علی پولادی ریشهری3 .2کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل عسلویه، ایران
3استادیار دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل عسلویه، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بهزیستی روانشناختی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه بود روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۸ ۱۳۹۹ بودند نمونه آماری ۲۰ نفر به عنوان گروه آزمایش و ۲۰ نفر به صورت گروه کنترل انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جنبه های اجتماعی شناختی اضطراب اجتماعی پاکلک مورد ارزیابی قرار گرفتند گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۲ ساعته تحت آموزش برنامه پذیرش و تعهد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که مداخلات مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر موثر بوده است نتیجه گرفته می شود که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش با رهنمود دانش آموزان به پذیرش، آگاهی نسبت به افکار خود و در نتیجه انتخاب بهتر سبب بهبود اضطراب اجتماعی پسر می شود