نویسندگان:
آناهیتا خدابخشی کولایی1 ، سارا نژادکیا2 .2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
چکیده فارسی: هنر درمانی از جمله مداخلاتی است که می تواند در جهت بهبودو درمان مشکلات و اختلال های ذهنی و روان شناختی کاربرد زیادی داشته است یکی از این کاربردهای میان کودکان آهسته گام است جهت تحقیق بیشتر در این زمینه به بررسی اثر هنر درمانی در احساس خود ارزشمندی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان پسر آهسته گام پرداخته شد به این منظور دو گروه از دانش آموزان پسر دبستان آموزش استثنایی انتخاب شد و برنامه ی ده جلسه ای یک ساعته هنر درمانی برای گروه آزمایشی اجرا شد به منظور ارزیابی مهارت های اجتماعی از پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت ۱۹۹۰ و همچنین پرسشنامه کراکر و همکاران ۲۰۰۳ استفاده شد نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمده از روش کوواریانس نشان داد که در همگی مولفه های مهارتهای اجتماعی همکاری، جراتورزی و خودکنترلی و احساس خودارزشمندی و عزت نفس بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود داشت ۰۵/۰ p<به این ترتیب می توان نتیجه گرفت هنر درمانی در بسیاری از ابعاد زندگی کودکان و نوجوانان آهسته گام می تواند موثر باشد در انتها پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی ارائه گردید