نویسندگان:
امیرحسین محمدپناه1 ، مهدی وارث2 ، زهرا علائی جهرمی3 .2استا د یار بخش علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ا یرا ن
3گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ا یران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش به شیوه بحث گروهی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان ابتدایی شهرکوار بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود از میان دانش آموزان جامعه مذکور، دانش آموزان پایه پنجم به عنوان نمونه انتخاب شد نمونه پژوهش به طور تصافی انتخاب شد و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت جامعه آماری به صورت یک جامعه در دسترس که عبارت از کلیه دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهرکوار بود که از طریق توزیع پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی کودکان رمضانپور ۱۳۸۷ و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ۱۹۶۷ مورد سنجش قرار گرفتند دادههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و آمار استنباطی قرار گرفت در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج حاصل گویای آن است که آموزش به شیوه بحث گروهی بر مهارت های شهروندی دانش آموزان ابتدایی شهرکوار اثربخش بوده است