نویسندگان:
وحیدهالسادات فرخجسته1 ، محمد زمانی بابگهری2 ، وحید منظری توکلی3 .2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور واحد بافت ، بافت ، ایران
3استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: این تحقیق به منظور بررسی اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی سالمندان مقیم مراکز نگهداری سالمندان شهر کرمان انجام شد روش این پژوهش ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سالمندان مقیم مراکز نگهداری سالمندان شهر کرمان به تعداد ۲۳۵ نفر بود حجم نمونه بر اساس نوع تحقیق تعداد ۳۰ نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه ۱۵ نفری تقسیم شدند افراد نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی ۸ جلسه آموزش و گروه گواه بدون آموزش قرار گرفتند آزمودنی ها، قبل و بعد از جلسات به آزمونهای انعطاف پذیری شناختی ۲۰۱۰ پاسخ دادند داده ها با استفاده از روشهای آماری نظیر فراوانی ، میانگین ، انحراف استاندارد، تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد نتایج نشان داد آموزش روانشناسی مثبت گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی سالمندان در سطح ۰۱/۰P< تاثیر معنادار دارد