چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط الگوهای فرزند پروری والدین با اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان میانه بود جامعه آماری این پژوهش ، دانش آموزان دختر متوسطه اول مدارس دولتی شهرستان میانه بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۳۲۲ نفر به عنوان آزمودنی انتخاب و در این پژوهش مشارکت نمودند روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود ابزار مورد استفاده؛ پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه اضطراب اجتماعی بود که دادههای آن پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در بستر نرم افزار SPSS نسخه ۲۳، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها نشان داد: بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار ۶۷/۰ و بین سبک فرزندپروری مستبدانه والدین با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار ۵۹/۰ وجود دارد ولی بین سبک سهل انگارانه والدین با اضطراب اجتماعی دانش آموزان ۲۱/۰ رابطه معناداری وجود ندارد نتایج پژوهش نشان داد شیوه فرزند پروری قاطعانه بهترین نوع شیوه فرزندپروی می باشد که بر اضطراب اجتماعی فرزندان تاثیر معکوس داشته و باعث کاهش اضطراب اجتماعی در آنان می شود اما شیوه فرزندپروری مستبدانه تاثیر عکس داشته و باعث ایجاد اضطراب در کودکان می گردد و سبک تربیت سهل انگارانه والدین با اضطراب اجتماعی دانش آموزان ارتباط معناداری ندارد