نویسندگان:
زینب فاطمیامین1 ، فاطمه قنبری چشمه کمره2 ، بتول کریمی3 .1دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا
3کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی قم
چکیده فارسی: این تحقیق با هدف ارزیابی نقش یادگیری مبتنی بر مشارکت در کفایت اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت این پژوهش از نوع شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بودند روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود و دانش آموزان انتخاب شده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند تعداد افراد نمونه در هر گروه برابر با ۱۵۵ نفر و در مجموع ۳۱۰ نفر انتخاب شد جهت سنجش کفایت اجتماعی ، از پر س شنامه فلنر، لیس و فیلیپس ۱۹۹۰ ا ستفاده گردید دادههای جمع آوری شده با نرم افزار spss vs ۲۲ و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد نتیجه تحلیل ن شان داد پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، اثر عامل بین آزمودنی ها ع ضویت در گروه آزمایش و ا ستفاده از روش یادگیری مشارکتی ، ع ضویت در گروه کنترل و عدم ا ستفاده از یادگیری مشارکتی بر متغیرهای وابسته کفایت اجتماعی ۵۷/۰=۲ ,۰۰۱/۰, p< ۶۸/۴۳۵ = ۳۰۸ ,۱ F معنی دار است و باعث تفاوت بین کفایت اجتماعی و مولفه های چهارگانه آن در دو گروه کنترل و گروه آزمایش می شود