نویسندگان:
محمد عباسزاده1 ، عاطفه عبدالله زاده2 .1دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تبریز، ایران.
2آموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان طبس
چکیده فارسی: تعلیم و تربیت دو مفهوم اساسی و مهم در حیات علمی و معنوی بشر است یکی از مهمترین مکاتب تربیتی، مکتب اسلام است که نسبت به سایر مکاتب دیگر در تعیین سرنوشت انسانها نقش به سزایی دارد نظریه اسلامی تعلیم و تربیت متضمن تبیین ها و تجویزهایی است که علاوه بر مومنان، برای تربیت همه انسان ها کمک کننده است و میتواند تعیین اهداف سیاست گذاری برنامه ریزی و اقدامات آموزشی را در جوامع گوناگون جهت دهی کند دین مبین اسلام هدف تعلیم و تربیت را راه رسیدن به سعادت که همان قرب الهی است می داند یکی از ابعاد مهم تعلیم و تربیت در هر جامعهای تحقق اهداف فرهنگی و تربیتی آن است که معلم در امر تعلیم و تربیت به این مساله جامه عمل می پوشاند بنابراین نقش او در این زمینه حائز اهمیت است چراکه باید بتواند تربیت دانش آموزان جامعه را به عهده بگیرد و ضمن آگاهی از ارزشها و میرا راث فرهنگی ملت ،خود توانمندی لازم برای حفظ عوامل و عناصر و فرهنگ ملی را به دست آورد و نیز بتواند به توسعه و گسترش آن کمک کند و گرنه حفظ فرهنگ ملی بدون تلاش برای افزودن بر آن به تنهایی نمی تولند موجبات رشد و پیشرفت جامعه را فراهم نماید به عبارتی آگاهی ،فرهنگی توانمندی برای ارزیابی عوامل فرهنگی و ایجاد توانایی لازم برای توسعه فرهنگ از جمله مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت شناخته شده است در این مقاله ضمن پرداختن به تعلیم و تربیت اسلامی نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی بررسی می کند این مقاله با روش کتابخانه ای و بررسی کتابها و مقالات مرتبط تهیه و تدوین شده است