نویسندگان:
فرزانه صالحی1 ، فاطمه عرب2 ، معصومه عیلامی3 .1کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشگاه پیام نور
3دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: در تعلیم و تربیت مدارس عواملی وجود دارند که جزء برنامه درسی صریح نیست و از دید و مشاهده برنامه ریزان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت نیز پنهان است، بر افکار، عواطف، رفتار و شخصیت فراگیران اثر میگذارند و در اغلب موارد موثر از برنامه ی درسی پیش بینی شده عمل مینمایند مانند: قوانین و مقررات مدرسه، جو اجتماعی مدرسه، تعامل دانش آموز و معلم، جو عاطفی کلاس، قضاوتهای معلمان و علایق و نیازهای فراگیران از این عوامل هستند از تاثیر اینها، تفکر به نگرشها و گرایشهایی در فراگیر شکل میگیرند که در ادبیات برنامه ریزی درسی، آن تاثیرات را برنامهی درسی پنهان مینامند روش این پژوهش که از نوع توصیفی پیمایشی است و گردآوری اطلاعای از طریق انجام مصاحبه صورت گرفته است نتایج، حاکی از آن است که در زمینه هر شش عامل کلان شناسایی شده در امر آموزش شامل: معلم، دانش آموز، کتابهای درسی، نظام و برنامهریزی درسی، فضا و امکانات آموزشی و والدین، مشکل جدی وجود دارد همچنین تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مصاحبه های انجام شده نشان میدهد که این عوامل به یک اندازه بر رفتار آموزشی معلم اثر ندارند به علاوه، مشخص شد که نظام و برنامه ریزی درسی جدیترین و امکانات آموزشی کمترین مانع در امر آموزش مطلوب زبان انگلیسی در مدارس محسوب میشوند