نویسندگان:
مرتضی عزیزی1 ، محمدرضا رشیدی2 ، ندا نظربلند3 ، هاجر فلاح زاده4 .1دانشجوی دکترای قرآن و روانشناسی جامعه المصطفی
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
3گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
4گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: هدف پژوهش آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر افزایش احساسات مثبت نسبت به همسر در زنان دچار طلاق عاطفی در استان یزد بود روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری دو ماه ه بود جامعه آماری شامل زنان متاهل دارای طلاق عاطفی مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده شهر یزد در سال ۱۳۹۹ بود از طریق نمونه گیری در دسترس هدفمند کلیه زنان مراجعه کننده به این مرکز که بر اساس تشخیص مشاور، احتمال وجود طلاق عاطفی در مورد آنها وجود داشت شناسایی و از طریق تکمیل پرسشنامه طلاق عاطفی بررسی شدند با استفاده از روش تصادفی ساده به گروه های آزمایش و گواه تخصیص داده شدند هر گروه ۲۰ نفر هر دو گروه آزمایش و گواه پرسشنامه احساسات مثبت نسبت به همسر را تکمیل کردند و گروه آزمایش هشت جلسه هفتگی ۹۰ دقیقه ای را به صورت گروهی در معرض آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در پایان پرسشنامه احساساتمثبت نسبت به همسر مجددا۰ در هر دو گروه اجرا شد مرحله پسآزمون و در دوره پیگیری مجددا پس از ۸ هفته هر دو گروه این پرسشنامه ها را تکمیل کردند و داده ها مورد تحلیل قرار گرفت، داده های اجرای پیش و پس آزمون با نرم افزار spss و بهکارگیری روشهای توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند نتایج این پژوهش نشان داد آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT موجب افزایش احساسات مثبت نسبت به همسر در زنان متاهل دچار طلاق عاطفی میشود چرا که مهارت ACT یکی از فنونی است که پیشبینی کننده رفتار خودتنظیمی و حالات هیجانی مثبت در افراد است و از طرفی این مهارت باعث ارزیابی شناختی هیجانها، بهبود احساسات منفی، افزایش احساسات مثبت و رفتار سازگارانه میشود و درنهایت منجر به بهبود تنظیم شناختی هیجان میشود اصغری، عیسی پور هفت خانی و قاسمی جوبنه، ۱۳۹۷ بدین سبب توصیه میگردد مشاوران و درمانگران خانواده از این شیوه درمانی در مراکز مشاوره و کلاس های آموزشی جهت حل مشکلات زناشویی بهره ببرند