نویسندگان:
عباس شفیعی1 ، جلال عبودی2 ، سیده نیکی حسینی3 ، فاطمه بوستان افروز4 ، فردوس کوهی5 ، نگار مسرت6 ، ریحانه رحمانی7 .1دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان،اداره آموزش و پرورش شهرستان کرخه،دبیرستان حضرت مریم س
3دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
4دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
5دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
6دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
7دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
چکیده فارسی: پژوهش کنونی به صورت کیفی و از نوع درس پژوهی با عنوان حجم های هندسی در درس ریاضی پایه هفتم است این درس پژوهی به صورت گروهی و با مشارکت هشت نفر از دانشجو معلمان پردیس فاطمه الزهرا انجام شده است با توجه به اینکه دانش آموزان در زندگی روزمره دائما با حجم های هندسی سروکار دارند و باید شباهت ها و تفاوت های آنها را درک کنند با مشورت بین اعضا تصمیم گرفتیم درس پژوهی را در این زمینه انجام دهیم و با طراحی یک طرح درس روزانه به صورت ساختار گرا و مشارکت با دانش آموزان تلاش کردیم تا آنها را به یادگیری این مبحث علاقه مند کنیم نتایج نشان داد که دانش آموزان بعد از پایان درس توانستند اشکال و حجم های هندسی را به خوبی از هم تمایز دهند و با استفاده از مقوا و یا خمیر آنها را بسازند و ازاین که مفاهیم درس را به صورت عینی و قابل لمس می دیدند لذت بردند