نویسندگان:
حامد شریفی نسب1 ، جلال عبودی2 ، زینب فلاح نژاد3 ، راضیه کعب خیری4 ، راضیه درویشی5 ، زهرا بوعذار6 ، مهشید عسگرپور7 .1دانش آموختۀ حوزۀ علمیه و دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران
2اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان،اداره آموزش و پرورش شهرستان کرخه،دبیرستان حضرت مریم س
3دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
4دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
5دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
6دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
7دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به صورت کیفی و از نوع درس پژوهی با عنوان >>آموزش آمار و مدل سازی با رویکرد مشارکتی << در درس آمار و احتمال یازدهم رشته علوم ریاضی است این درس پژوهی به صورت گروهی و با مشارکت ۵ نفر از دانشجو معلمان پردیس حضرت فاطمه الزهرا س اهواز انجام شده است با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان پایه یازدهم در مبحث آمار مشکل داشتند و به درستی نمیتوانستند مفهوم و تفاوت معیار های گرایش به مرکز ،فراوانی و جدول فراوانی و اصول آن را درک کنند، لذا درس پژوهی در این زمینه را آغاز کردیم و با طراحی یک نمونه طرح درس روزانه با رویکردی ملی گرا و مشارکتی و اجرای آن در کلاس درس، تلاش کردیم تا ضمن رفع این مشکل، دانش آموزان را به یادگیری این مبحث علاقه مند کنیم نتیجه اجرای طرح درس نشان داد که به هدف مورد نظر رسیده ایم و عملکرد دانش آموزان در حل مسائل مربوطه به صورت چشمگیری بهتر شد، همچنین از کار گروهی و مشارکتی استقبال کردند و کاربرد آن را در زندگی به خوبی فرا گرفتند