نویسندگان:
علی فتحی1 ، جلال عبودی2 ، سیده یاسمن موسوی صدر3 ، هانیه آسیابی4 ، ثمین مرساقیان5 ، فاطمه فتحی گردلیدانی6 ، نیکی چینی ساز7 .1دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان،اداره آموزش و پرورش شهرستان کرخه،دبیرستان حضرت مریم س
3دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
4دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
5دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
6دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
7دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت فاطمه الزهرا س
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از نوع درس پژوهی ، با عنوان آموزش مفهوم مجموعه ها به دانش آموزان دوره اول متوسطه به صورت گروهی با همکاری و مشارکت ۷ نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه زهرا به انجام رسیده است با توجه به اینکه یادگیری مفهوم مجموعه ها و مفاهیم مرتبط با آن از پایه نهم آغاز می شود و تا دوره های بالاتر ادامه پیدا می کند و در دروس دیگر نیز به کار گرفته می شود ، نحوه تدریس و آموزش آن به دانش آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است دانش آموزان باید به طور کامل با مفهوم این مبحث آشنا شوند و نحوه به کارگیری آن را در حل مسائل مختلف بیاموزند به این منظور ضروری است که ما معلمان روشها و تکنیک های مختلف را در این باره به کار ببندیم اعضای این گروه تصمیم گرفتند با مطالعه مقالات گذشته و تحقیق در این باره و با توجه به اهمیت بسیار این مبحث ازریاضیات و کاربردهای آن در زندگی روزمره با همفکری یکدیگر و با بحث و تبادل نظر روشهای مناسبی را برای تدریس مفهوم مجموعه ها انتخاب نموده به گونه ای که بیشترین میزان یادگیری حاصل شود پس از آن با مشورت اعضای گروه طرح درسی از نوع الگوی ساختن گرا نوشته شد و به اجرا درآمد و نتایج آن آشنایی بیشتر با روشهای نوین تدریس و بهره گیری از ابزار و روشهای مناسب جهت تدریس و انتقال مفاهیم به دانش آموزان بوده است