نویسندگان:
محمدعلی مهدوی راد1 ، علی نسائی بجستانی2 .1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف اثر بخشی آموزش شادکامی به شیوه فوردایس بر تحمل پریشانی و بهزیستی روانشناختی زنان بعد از طلاق در شهرستان بجستان انجام شد این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است مشارکت کنندگان از میان زنان مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهرستان بجستان بوده که تعداد ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند گروه مداخله به مدت ۸ جلسه تحت آموزش شادکامی به شیوه فوردایس قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد تحمل پریشانی توسط مقیاس تحمل پریشانی سیمونز وگاهر ۲۰۰۵ و بهزیستی روانشناختی توسط پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ۱۹۸۰ قبل و بعد از مداخله اندازهگیری شد داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۵ به روش تحلیل کواریانس MANCOVA مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند نتایج آموزش شادکامی به شیوه فوردایس نشان داد که مقدار F بهدستآمده برای خرده مقیاس تحمل پریشانی شامل تحمل برابر ۱۵/۳۱۵، جذب ۱۱/۱۹۰، ارزیابی ۴/۳۷۹ و تنظیم ۱۲/۸۷۹ به دست آمد p<۰/۰۱ همچنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد بین میزان بهزیستی روانشناختی و مولفه های پذیرش خود f=۲۲/۴۹ ؛ روابط مثبت با دیگران f=۱۲/۵۲؛ خود مختاری f=۲۵/۲۹ ؛ تسلط بر محیط f=۷/۳۱ ؛ زندگی هدفمند f=۹/۶۰ و رشد فردی f=۱۰/۷۵ در سطح p <۰/۰۵ معنیدار است بر اساس نتایج بهدستآمده از آموزش شادکامی به شیوه فوردایس میتوان برای کاهش مشکلات روانشناختی که زمینهساز بروز اختلالات روانی هستند و همچنین ارتقای تحمل پریشانی و بهزیستی روانشناختی در زنان طلاق گرفته بهره گرفت