نویسندگان:
علی اکبر بابایی1 ، احسان ظهیرآبادی2 .1دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد ایران، واحد اراک
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی سلامت،بر اساس مدل خود ۵ بخش ناپذیر ،مبتنی بر نظریه ی آدلر بر سلامت سبک زندگی زنانبود این تحقیق با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه انجام شد جامعه آماری پژوهش کلیه ی زنان شهر اراک بود برای انتخاب حجم نمونه به صورت در دسترس تعداد ۲۴ نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۲نفری آزمایش وگواه قرار گرفتند در این پژوهش پروتکل برگرفته از مدل خود۵ بخش ناپذیر به مدت ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقه ای اجرا شد همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی۵FWel پرسشنامه ی پنج عاملی ارزیابی سلامت سبک زندگی استفاده گردید داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفتند یافته ها نشان داد که آموزش الگوی سلامت بر اساس مدل خود ۵ بخش ناپذیر مبتنی بر نظریه ی آدلر ،بر سلامت سبک زندگی زنان تاثیر مثبت معنادار داشته و فرضیات پژوهش تایید شدند نتایج حاکی از اهمیت این مدل در ارتقا سلامت سبک زندگی زنان بوده است بنابراین، با توجه به کارایی این مدل ، می توان از آن برای بهبود و ارتقا سلامت و کیفیت سبک زندگی زنان بهره جست