نویسندگان:
معصومه غفاری1 ، آتنا اسدی نیا2 ، زهره شریفی ازغندی3 .1دانش پژوه سطح 4 جامعةالزهراءگرایش تفسیر تطبیقی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی،واحد نیشابور،دانشگاه آزاد اسلامی،نیشابور،ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود،۳۲ نفر از دانش آموزان نوجوان مقطع ابتدایی مشهد، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش، بهصورت گروهی طی ۸جلسه اجرا گردید؛ درحالیکه چنین مداخله ای برای گروه کنترل صورت نگرفت پرسشنامه تحمل ناپذیری بلاتکلیفی کارلتون، ۲۰۰۷ و فرسودگی مدرسه سالملا آرو و همکاران، ۲۰۰۹ در مورد شرکت کنندگان اجرا گردید از شاخصهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس چندمتغیره برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش استفاده گردید نتایج به دست آمده نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای تحمل ناپذیری بلاتکلیفی و فرسودگی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد P<۰,۰۵ ازاینرو آموزش ذهن آگاهی میتواند بهعنوان یکی از مداخلات موثر توسط آموزگاران جهت کاهش تحمل ناپذیری بلاتکلیفی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان به کار گرفته شود