نویسندگان:
نوشین برادری1 ، فاطمه عزیزپور2 ، فرزانه کریم لی نصرآبادی3 ، زهرا دانشگر4 ، لیلا ترابی5 .2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران
3مدیر مدرسه ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران
4فارغ التحصیل ارشد روانشناسی تربیتی،شهرستان نکا
5آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهر ملایر
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر افزایش تفکر انتقادی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر همدان انجام شده است این پژوهش یک مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل نابرابر با پیش آزمون و پس آزمون بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ به تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین ۱۲۵۰نفر دانش آموز دختر متوسطه شهر همدان انتخاب و به روش نمونه گیری در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش وکنترل جای گذاری شد برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه تفکر انتقادی توسط ریتکس ۲۰۰۳ استفاده شده گروه آزمایش طی ۸ جلسه در معرض پرسشنامه تفکر انتقادی توسط ریتکس ۲۰۰۳ قرار گرفتند، اما گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس ANCOVA تجزیه و تحلیل شدند نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مبتنی بر حل مسئله بر افزایش تفکر انتقادی دانش آموزان دختر متوسطه اول همدان اثربخش است