نویسندگان:
سلماز شهراد1 ، سمیرا آقایوسفی2 ، زهرا تقی زاده3 ، ملیحه مهدیخانی4 .1Sari Branch, Islamic Azad University
2کارشناسی ارشد، گروه ریاضی محض، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان چناران، خراسان رضوی، ایران
4استادیار، گروه آموزش ابتدائی، آموزش و پرورش شهرستان میامی، سمنان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کنترل خشم در دانش آموزان دختر انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع ابتدائی دوره دوم ناحیه دو شهر ساری بود و ۳۰ دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند گروه آزمایش تحت ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد قبل و بعد آموزش هر دو گروه به سوالات مقیاس خشم نواکو، ۱۹۸۶ پاسخ دادند داده ها توسط آزمون تحلیل کواریانس در نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند یافته ها نشان داد؛ آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کنترل خشم دانش آموزان مقطع ابتدائی دوره دوم اثربخش است