نویسندگان:
وحید فلاح1 ، هیمن محمودفخه2 ، مریم فتاحیان3 .1Sari Branch, Islamic Azad University
2استادیار روانشناسی عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
3دانشآموخته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان بیش فعال بود روش پژوهش نیمه آزمای شی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ا ست و جامعه آماری پژوهش حا ضر مادران دارای فرزندان بیش فعال در شهر ا سلام آباد غرب در سال ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ میبا شد که با ا ستفاده از روش نمونه گیری در د سترس، تعداد ۴۰ نفر، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش ۲۰نفر و کنترل ۲۰ نفر گمارده شدند ابتدا هر دو گروه با استفاده از آزمون سازگاری اجتماعی سهرابی و همکاران ۱۳۹۰ مورد پیش آزمون قرار گرفتند سپس گروهای آزمایش در جل سات آموزش مدیریت والدین کازدین ۲۰۰۵ به تعداد ۱۲ جل سه شرکت کردند در نهایت داده های جمع آوری شده با ا ستفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج تحقیق بیانگر این است که، آموزش مدیریت والدین بر تحمل سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان بیش فعال تاثیر دارد P≥ ۰/۰۵