نویسندگان:
عصمت رسولی1 ، ملیحه بادخور قوچانی2 ، اعظم سرگلزایی3 ، شهناز بادخور قوچانی4 .1Sari Branch, Islamic Azad University
2کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
3کارشناسی ارشد مشاوره، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
4کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان انجام شد روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر قوچان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ بوده است نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ۳۰ نفر در دو گروه آزمایشی و گواه ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه گواه قرار گرفت برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی استفاده شده است سپس مهارت های ارتباطی در ۶ جلسه ۹۰ دقیقه ایی اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد در بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمره انگیزش تحصیلی در پس آزمون معنی دار بوده است بنابراین آموزش مهارت های ارتباطی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد