نویسندگان:
مژگان وطنخواه1 ، کیمیا پورشیرازی2 ، فاطمه فانیانی3 ، بهاره شاهی نوری4 .1Mozhgan Vatankhah, PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان بود روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل نوجوانان پسر مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بوده است تعداد ۳۰ دانش آموز که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند از پرسشنامه اضطراب اجتماعی لاجرسا ۱۹۹۸ برای جمع آوری داده ها استفاده شد مداخله آزمایشی آموزش مهارت های زندگی خودآگاهی و برقراری ارتباط موثر برای گروه آزمایش طی ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامه آموزشی از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده تحلیل کوویارانس انجام گرفت یافته ها نشان داد که پس از مداخله آموزش مهارت های زندگی، میانگین نمرات اضطراب اجتماعی نوجوانان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنادار بوده است بنابراین آموزش مهارت های زندگی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان تاثیر دارد