نویسندگان:
کیومرث الوند1 ، حسین حیدری2 ، مجتبی زارعی3 ، رامین فتاحی4 .1آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
3آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
4آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی برخودپنداره و حساسیت اضطرابی دانش اموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شده است این پژوهش یک مطالعه توصیفی ازنوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مراکز اختلال های یادگیری شهر ملایر ۱۱۰نفر بود از بین افراد جامعه مورد پژوهش که ازطریق نمونه گیری در دسترس۴۰نفر انتخاب و دردوگروه آزمای ۲۰ نفر وکنترل ۲۰نفر جایدهی شدند برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه خودپنداره راجرز ۱۹۵۱و حساسیت اضطرابی فیلد،گارفیلد و مارک ، ۲۰۰۵ استفاده شده است گروه آزمایش طی۸ جلسه درمعرض آموزش مبتنی برپروتکل آموزش مهارتهای اجتماعی فرهنگی و عبدالعیان، ۱۳۹۵ قرار گرفتند، اما گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس ANCOVA تجزیه وتحلیل شدند نتایج تحلیل نشان دادکه آموزش مهارتهای اجتماعی برخودپنداره دانش آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری موثر است آموزش مهارتهای اجتماعی برحساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری موثر است