نویسندگان:
فریبا حافظی1 ، کیومرث الوند2 ، حسین حیدری3 ، مجتبی زارعی4 ، رامین فتاحی5 .1Fariba Hafezi (Corresponding Author), Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
3آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
4آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
5آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی برخودپنداره و حساسیت اضطرابی دانش اموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شده است این پژوهش یک مطالعه توصیفی ازنوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مراکز اختلال های یادگیری شهر ملایر ۱۱۰نفر بود از بین افراد جامعه مورد پژوهش که ازطریق نمونه گیری در دسترس۴۰نفر انتخاب و دردوگروه آزمای ۲۰ نفر وکنترل ۲۰نفر جایدهی شدند برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه خودپنداره راجرز ۱۹۵۱و حساسیت اضطرابی فیلد،گارفیلد و مارک ، ۲۰۰۵ استفاده شده است گروه آزمایش طی۸ جلسه درمعرض آموزش مبتنی برپروتکل آموزش مهارتهای اجتماعی فرهنگی و عبدالعیان، ۱۳۹۵ قرار گرفتند، اما گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس ANCOVA تجزیه وتحلیل شدند نتایج تحلیل نشان دادکه آموزش مهارتهای اجتماعی برخودپنداره دانش آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری موثر است آموزش مهارتهای اجتماعی برحساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری موثر است