نویسندگان:
علیرضا کاکاوند1 ، فرهاد نجاتیان شجاعی2 ، مهدی کفاش3 ، ملیحه صابری زارع4 .1Imam Khomeini International University
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بردسکن، بردسکن، ایران
3استادیار، مدیر گروه و عضو هیئتعلمی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بردسکن، بردسکن، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بردسکن، بردسکن، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانیدانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر کاشمر می باشد جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ در شهر کاشمر مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میداد پس از اجرای پیش آزمون، تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزانی که در هر دو پرسشنامه نمره ی پایین کسب کردند، به عنوانگروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نف قرار گرفتند ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون خلاقیت شناختی عابدی و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل بود جلسات آموزشی توانمندسازی روانشناختی به مدت ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا گردید، ولی برگروه کنترل مداخله ای اعمال نشد بعد از اتمام جلسات آموزشی، بلافاصله پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج تحلیل داده ها در دو مرحله اجرای آزمون دردو گروه آزمایش و کنترل اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی را با ۰/۹۹ اطمینان تایید کرد